LOGOPEDIJA
NADOMESTNA IN DOPOLNILNA KOMUNIKACIJA (NDK) / PODPORNA IN NADOMESTNA KOMUNIKACIJA (PINK)
NEKAJ MITOV O SISTEMIH NDK/PINK
NDK/PINK je naprava, ki lahko proizvaja govor – NE DRŽI
Obstajata dve vrsti sistemov NDK/PINK, in sicer komunikacija brez in komunikacija s pripomočki. Prva, tj. komunikacija brez pripomočkov, ne vključuje dodatne opreme. Sem spadajo znakovni jezik, kretnje, geste, mimika obraza ter drža in položaj telesa.
Komuniciranje s pripomočki zahteva zunanja orodja za podporo komunikaciji. Sem spadajo:
- nizkotehnološki komunikacijski pripomočki, kot so slike, simboli, taktilni simboli, komunikacijske mape in komunikacijski sistemi za izmenjavo slik (PECS) ter
- visokotehnološki komunikacijski pripomočki z računalniškim sintetiziranim govorom, ki imajo različne možnosti upravljanja (dotik, igralna palica oz. joystick, stikala, eyegaze ipd.).
Samo otroci, ki so neverbalni, potrebujejo NDK/PINK – NE DRŽI
Ni nujno. Pri nekaterih otrocih z zakasnelim govorno-jezikovnim razvojem je uporaba NDK/PINK lahko prehodno orodje. Nekateri otroci, ki uporabljajo NDK/PINK v zgodnjem obdobju, preidejo na govorjeni jezik, ko so nanj pripravljeni. Na to lahko gledamo kot na »dodatek«, še posebej, če se še vedno učijo razumevanja različnih govorjenih sporočil. Pomaga tudi pri blaženju frustracij v njihovi komunikaciji. Sistem NDK/PINK je namenjen vsakemu posamezniku, ki ni razvil funkcionalnega verbalnega govora. Če vaš otrok nima učinkovite verbalne komunikacije, se z logopedom posvetujte o uvedbi NDK/PINK sistema.
NDK/PINK zavira verbalni govor – NE DRŽI
Raziskave kažejo, da uporaba NDK/PINK otroku ne preprečuje, da bi se naučil govoriti. Pravzaprav spodbuja razvoj govora in gradi strukturo jezika. Mnogi otroci razvijejo verbalni govor, saj NDK/PINK pomaga graditi uspešno komunikacijo in zmanjšuje otrokove frustracije v vsakdanjih interakcijah.
Visokotehnološki sistemi NDK/PINK so boljši od nizkotehnoloških sistemov NDK/PINK – NE DRŽI
Ne moremo govoriti o tem, kateri sistem je najboljši. Vsak sistem ima svoje prednosti in slabosti, izbira sistema pa je odvisna od posameznikovih sposobnosti in želja. Za otroke s težavami v komunikaciji se močno spodbuja pristop „popolne komunikacije“, saj se uporabljajo različni načini komunikacijskih veščin, ki jih otrok že ima. Na primer, otrok lahko učitelja pozdravi tako, da zamahne z roko, pokaže s kretnjo, da je lačen in prosi za prigrizek s pomočjo sistema PECS/komunikacijske mape/komunikatorja.
Majhen otrok ni pripravljen na uporabo sistema NDK/PINK – NE DRŽI
Za otroke z gibalno oviranostjo, cerebralno paralizo in drugo patologijo, zaradi katere niso razvili verbalnega govora, je vsekakor smiselna zgodnja uvedba sistema NDK/PINK. Ta se pogosto začne s komunikacijo brez pripomočka, na primer s kazanjem, gestami, kretnjami, nato pa postopoma preide na komunikacijske pripomočke, odvisno od njihovih sposobnosti in zdravstvene prognoze. Če želite izvedeti več o tem, ali je sistem NDK/PINK primeren za vašega otroka, se čim prej pogovorite z logopedom.
Sistem NDK/PINK je zadnja izbira v logopedski intervenciji – NE DRŽI
Pri vsakem posamezniku, ki ima težave na področju funkcionalne verbalne komunikacije, ne glede na njegovo starost ali patologijo, je smiselno razmisliti o uvedbi sistema NDK/PINK. Ta posamezniku pomaga graditi komunikacijske in jezikovne zmožnosti, zato ga je smiselno uvesti že zgodaj, in sicer z namenom podpore oz. dopolnitve obstoječe komunikacije ali kot nadomestno obliko komunikacije.